TING. 4
BAB 1.
1. Empat tahap utama zaman pra sejarah iaitu zmn Paleolitik, zmn Mesolitik zmn Neolitik n zmn Logama. Nyatakan 3 ciri kehidupan masyarakat zmn Paleolitik 3m
- hidup nomad
- tinggal tepi sungai/tasik/dalam gua
- hidup dalam kelompok keluarga
b. Berikan 2 aktiviti ekonomi masyarakat zmn Neolitik 2m
- bercucuk tanam
- menternak binatang
c. Namakan 3 alatan besi yang gunakan pada zmn Logam 3m
- kapak gangsa
- sabit
- beliung
d. Apakah sumbangan penting zmn Logam kepada perkembangan ekonomi 2m
- penggunaan mata wang
- sistem barter
- penciptaan perahu
2. Tamadun Indus merupakan tamadun awal manusia yang memberi sumbangan yang penting
kepada peradaban manusia.
a. Namakan 2 golongan masyarakat dalam Tamadun Indus 2m
- pendeta
- pedagang
- petani
b. Namakan 2 bandar terancang dalam Tamadun Indus 2m
- Mohenjo-Daro
- Harrapa
c. Nyatakan 3 ciri istimewa bandar terancang 3m
- mempunyai bangunan pentadbiran
- tempat mandi awam
- bangunan berbentuk blok segi empat
- tempat ibadat
d. Nyatakan 3 faktor yang menyumbangkan pembinaan bandar tersebut 3m
- ilmu geometri
- sifat terbuka
-teknologi pembakaran batu bata
3. perkembangan Dinasti Shang telah membawa banyak kemajuan dalam tamadun Hwang Ho.
a. Siapakah yang menduduki lapisan atas dalam Tamadun Hwang Ho? 2m
- raja
- pembesar
b. Nyatakan konsep mandat daripada tuhan mengikut kepercayaan masyarakat Hwang Ho 2m
- pemerintah yang direstui tuhan
- mempercayai jika raja memerintah dengan adil rakyat akan makmur dan sejahtera
c. senaraikan 3 kepercayaan yang diamalkan oleh masyarakat tersebut 3m
- penyembahan roh nenek moyang
- menyembah tuhan syurga
- menyembah tuhan bumi
d. senaraikan tiga sumbangan tamadun Hwang Ho dalam bidang pertanian. 3m
- penciptaan cangkul
- penggunaan batas dalam pertanian
- peralatan pertanian daripada besi mengantikan kayu
4. a. Apakah keistimewaan Bandar Mohenjo-Daro dan Harrapa dalam Tamdun Indus 8m
-merupakan bandar yang dibina secara terancang
-terbahagi kepada dua bahagian
-bahagian utama pusat pentadbiran
-bahagian kedua kawasan perumahan
-dibina berasaskan pengetahuan dalam geometri dan kesenian
-bandar disusun berasaskan blok segi empat
-blok segi empat dipisahkan oleh jalan raya yang lurus
-sungai menghubungkan antara bandar
-batu bata dihasilkan melalui pembakaran dengan suhu yang tinggi
b. Jelaskan organisasi sosial yang terdapat dalam masyarakat Indus 6m
-Terbahagi kepada dua golongan
-golongan atasan
-terdiri daripada pendeta dan pedagang
-golongan pendeta mengawal kegiatan masyarakat dan agama
-golongan bawahan
-terdiri daripada petani dan buruh
-petani menjalankan aktiviti pertanian
c. Jelaskan sumbangan Tamadun Indus kepada peradaban manusia 6m
-memperkenalkan pembinaan bandar secara terancang iaitu Mohenjo-Daro dan Harrapa
-kepakaran ilmu geometri, kesenian dan matematik
-menghasilkan batu bata engan kaedah pembakaran suhu yang tinggi
-mengadakan hubungan dengan tamadun luar
-mewujudkan pertukaran teknologi
-mengeksploitasi sungai Indus untuk kehidupan
5.a. Huraikan sistem pemerintahan yang diamalkan semasa Dinasti Shang dan Dinasti Chou dalam
Tamadun Hwang Ho 10m
Dinasti Shang
-mengamalkan pemerintah beraja
-pengganti raja ialah saudara lelaki yang lebih muda atau anak lelaki raja
-berkuasa di pusat pentadbiran
-raja dibantu oleh golongan bangsawan
-golongan bangsawan mentadbir wilayah masing-masing
Dinasti Chou
-raja Chou dibantu oleh ketua menteri
-pentadbiran wilayah oleh pembesar feudal
-raja mengikat pembesar melalui ikrar taat setia
-pembesar diminta melindungi raja
-pembesar diberi hak sebagai ketua agama
b.Jelaskan sumbangan Tamadun Hwang Ho kepada peradaban dunia hari ini 10m
-pembinaan sistem pengairan
-terusan dibina untuk mengairi kawasan pertanian
-penciptaan cangkul dan sabit
-penggunaan batas untuk pertanian
-sistem pemerintahan monarki
-gelaran raja kepada maharaja
-sistem tulisan ideogram
-pemujaan roh nenek moyang
-mempercayai konsep yin dan yang
-konsep Feng Hsui
-kalendar mengandungi 30 hari sebulan dan 360 setahun
BAB 2
1 a. Nyatakan undang-undang bertulis pertama yang diperkenalkan di Rom 2m
-Hukum Kanun 12
-dikenali papan dua belas
b. Berikan 3 prinsip yang terkandung dalam unang-undang Rom 3m
-semua manusia sama di sisi undang-undang
-seseorang tidak bersalah selagi tidak terbukti bersalah
-keadilan terhadap setiap individu
-hukuman berdasarkan bukti yang kukuh
c. senaraikan 3 cabang undang-undang Rom 3m
-undang-undang sivil
-undang-undang rakyat
-undang-undang natural
d. berikan dua sumbangan penting Maharaja Justinian 2m
-pembentukan sebuah empayar seperti Byzantine
-memperkenalkan kod undang-undang Rom
2. a. Berikan 2 pusat perdagangan yang penting dalam Tamadun India 2m
-Anga
-Kalinga
-Karusa
b. Senaraikan 3 barangan yang diperdagangkan di pusat tersebut 3m
-senjata
-gading gajah
-emas
-berlian
c. Namakan negara yang turut menjalin hubungan perdagangan dengan India 3m
-Macedonia
-Sri Langka
-Asia Tengah
-Asia Tenggara
d. Apakah matlamat persatuan perdagangan ditubuhkan 2m
-mengawal harga barangan
-mengawal kualiti barangan
-mengawal gaji pekerja
3.a. Siapakah yang dikategorikan sebagai golongan kedua dalam masyarakat China 2m
-petani
-artisan
b. Nyatakan 3 golongan masyarakat China mengikut Confucius 3m
-golongan sarjana
-golongan petani
-golongan tukang
-pedagang
c. Nyatakan sumbangan Shih Huan Ti dalam Tamadun China 3m
-melahirkan empayar Dinasti Chin
-berjaya menawan seluruh kerajaan kecil
-menghapuskan kuasa golongan bangsawan
-melantik gabenor untuk mentadbir
d. Senaraikan 3 sumbangan China dalam perkembangan ekonomi 2m
-memperkenalkan tenggala
-menggunakan kolar kuda
-untuk menarik tenggala dan kereta kuda
-kawasan bukit diteres untuk pertanian
BAB 3
1. Cara-cara kedatangan pengaruh agama Hindu-Buddha ke Asia Tenggara
- melalui golongan Brahmin atau pendeta
- melalui pengambilan aspek-aspek kebudayaan India
- X
- Y
a. apakah yang dimaksudkan dengan X dan Y 2m
-melalui golongan ksyatria/tentera
-melalui golongan vaisya/pedagan
b.apakah peranan golongan brahmindalam pertadbiran kerajaan awal Asia Tenggara 2m
-penasihat raja
-menjalankan upacara keagamaan
c.apakah unsur yang digunakan bagi mengukuhkan kedudukan raja? 2m
-mitos
-lagenda
d.candi yang terdapat di Lembah Bujang Kedah mempunyai 2 bahagian iaitu... 2m
-vimana
-mandapa
e.namakan 2 epik yang mempengaruhi kesusasteraan klasik di asia Tenggara 2m
-Epik Ramayana
-Epik Mahabrata
2.Pengaruh Hindu Buddha membawa perubahan dalam kehidupan masyarakat awal Asia Tenggara
a.Terangkan kepentingan candi kepada kerajaan awal Asia Tenggara 8m
-untuk memperingati peristiwa-peristiwa penting
-memperingati orang-orang ternama sepeti raja/pembesar
-bertujuan menonjolkan kemahiran kesenian
-sebagai tempat ibadat
-menjadi lambang kepercayaan agama seperti Angkor Wat (hindu),Borobudur(Buddha)
-menjadi tempat menyimpan abu jenazah raja dan keluarganya
-tempat penyimpanan patung dewa utama
-sebagai lambang kekuasaan raja
-menjadi lambang ketaatan rakyat kepada raja
b.Huraikan kepentingan bahasa sangskrit pada zaman kerajaan awal Asia Tenggara 6m
-digunakan untuk merekodkan ilmu pengetahuan
-untuk mencatat mentera dan jampi
-dibaca dalam upacara keagamaan
-memperkayaan perbendaharaan kata seperti dosa, pahla,duka dll
-digunakan untuk menulis catatan pada candi dan monumen
-untuk menulis pada batu bersurat seperti batu bersurat kutei di Lembah Bujang
-melahirkan hasil kesusasteraan seperti puisi, prosa jawa dan Syair Negaraktagama
c.Huraikan pengaruh Hindu-Buddha dalam pemerintahan kerajaan awal Asia Tenggara 8m
-memperkenalkan sistem beraja di Asia Tenggara
-ketua pemerintah digelar raja
-raja dianggap keturunan dewa/bayangan tuhan
-raja berkuasa mutlak
-konsep orde kosmos iaitu negara dianggap satu alam semesta raja dan ibu kota sebagai pusat
alam
-golongan brahmin adalah penasihat raja, mengetuai upacara keagamaan
-bacaan ciri dalam upacara seperti angkat sumpah diadakan
TING 5
BAB 1
1. Kedatangan kuasa Barat telah membawa perubahan kepada sistem politikdi Asia Tenggara
a. Senaraikan ciri umum sistem Birokrasi Barat di Asia Tenggara. 3m
-penubuhan kerajaan pusat
-Gabenor jeneral sebagai ketua pentadbir
-pelaksaan pentadbiran melalui biro
-pegawai barat sebagai ketua biro
b. Nyatakan sistem pemerintahan di Filipina sebelum kedatangan penjajah 2m
-terdiri daripada daerah-daerah kecil
-diperintah oleh golongan datu
-di Bahagian selatan wujudnya kerajaan Islam
c. Nyatakan tugas-tugas Encomiendro dalam sistem Ecomienda yang diperkenalkan oleh
penjajah Spanyol di Filipina 2m
-menjaga keamanan
-mengutip cukai
-mengkristiankan penduduk tempatan
d. Pada pendapat anda mengapa kita perlu mengelakkan negara kita dari dijajah 3m
-menjadi sebuah negara merdeka
-memerintah mengikut acuan sendiri
-mengukuhkan pembangunan ekonomi
2. a. British telah memperkenalkan 2 sistem pentadbiran di Tanah Melayu. Namakan kedua-dua
sistem tersebut 2m
-sistem residen di Negeri-negeri Melayu Bersekutu
-sistem Penasihat di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu
b. Berikan 3 kesan penguasaan British di Burma tehadap sistem pentadbiran tradisional Burma
3m
-dinasti Konbaung tersingkir
-institusi raja berakhir
- jawatan pembesar tradisional peringkat pusat terhapus
c. Nyatakan 2 pembaharuan yang dilakukan oleh Raja Chulalongkorn dalam membantu
mengekalkan kemerdekaan Thailand 2m
-memperkenalkan Majlis Penasihat Rendah
-memperkenalkan Kabinet Menteri
d. Berdasarkan pengetahuan sejarah anda,apakah tujuan penjajah melakukan perubahan
terhadap pentadbiran di asia Tenggara? 3m
-mengukuhkan kuasa politik
-mengurangkan kuasa pentadbir tempatan
mengeksploitasi ekonomi tanah jajahan
3. Perkembangan nasionalisme di Asia Tenggara terbahagi tahap pertama dan kedua
a. Berikan 2 ciri gerakan tahap kedua 2m
- bersifat radikal
-menuntut kemerdekaan
b. Namakan dua parti politik radikal di Indonesia pada tahap kedua 2m
-Parti Nasionalisme Indonesia
-Parti Komunis Indonesia
c. Apakah tindakan yang diambil oleh Belanda bagi menghalang parti radikal itu? 2m
-mengharamkan parti radikal
-menangkap pemimpin parti radikal
d. Nyatakan 2 isu utama yang menjadi fokus penjuangan tahap kedua di Thailand 2m
-rasa tidak puashati terhadap kapitalis Barat dan orang cina
-menggalakkan penglibatan penduduk peribumi dalamakitiviti ekonomi
e. Berdasarkan pengetahuan sejarah anda apakah yang boleh dilakukan oleh generasi muda
sebagai menghargai perjuangan tokoh-tokoh kemerdekaan 2m
-mengekalkan kemerdekaan negara
-menguasai ilmu pengetahuan
4. a. Bagaimanakah dasar penjajahan Barat dapat membangkitkan gerakan nasionalisme di Asia
Tenggara? 8m
-timbul perasaan tidak puashati rakyat
-sistem birokrasi barat
-rakyat tempatan tiada peluang dalam pentadbiran moden
-rakyat tempatan terus kekal dalam ekonomi tradisional
-dasar ekonomi penjajah
-sistem Polo di Filipina
-Sistem Tanaman Paksa di Indonesia
-penindasan terhadap penduduk tempatan
-dasar penjajah terhadap kemasukan imigran
b. Bagaimanakah pengaruh agama dapat mencetuskan nasionalisme di Asia Tenggara 6m
-agama berjaya menyatupadukan rakyat
-menghadapi penindasan dan pengaruh agama kristian
-kemunculan Gerakan Islah di Indonesia dan Tanah Melayu
- penubuhan persatuan agama Buddha di Burma
-agama alat perpaduan
-penyatuan dunia Islam menentang penjajahan Barat
-aagama Kristian menyatukan penduduk peribumi menentang Spanyol
c. Jelaskan perkembangan pendidikan di Asia Tenggara yang mencetuskan nasionalisme 6m
-sikap pilih kasih penjajah dalam menyediakan kemudahan pendidikan
-mengutamakan sekolah yang menggunakan bahasa penjajah sebagai bahasa pengantar
-memberikan pendidikan peringkat rendah kepada golongan elit dan penduduk bandar
-di Indonesia anak golongan Priyayi diberi pendidikan tersendiri
-sikap pilih Belanda untuk memecahkan perpaduan
-memperkenalkan pendidikan sekular dan mubaligh di Burma
-lepasan sekolah venarkular di Tanah Melayu sukar dapat pekerjaan
5. a. Terangkan perubahan pentadbiran oleh Belanda di Indonesia 10m
-pentadbiran pusat
-diketuai oleh Gabenor Jeneral
-pentadbiran tempatan
-dikendalikan oleh pembesar tempatan dan diawasi oleh pegawai Belanda
-penubuhan Jabatan Kerajaan
-Jabatan Pelajaran dan Pertanian
-penubuhan Dewan Tempatan
-sebagai penasihat pentadbiran Belanda
-tetapi tiada kuasa perundangan
-penubuhan Volksraad
-merupakan Majlis Rakyat
-hasil desakan Sarekat Islam
b. Huraikan perubahan pentadbiran Di Tanah Melayu semasa penjajahan British 10m
-British menubuhkan Negeri-negeri Selat (gabungan Melaka, Pulau Pinang dan Singapura)
-Gabenor NNS merupakan pemerintah tertinggi
-Residen kaunselor disetiap negeri bagi membantu Gabenor NNS
-Sistem residen diperkenalkan di Negeri-negeri Melayu Bersekutu
-sistem Penasihat di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu
-tugas residen dan penasihat adalah menasihati sultan dalam pentadbiran kecuali agama dan
adat istiadat
-sistem kehakiman Barat diperkenalkan
-pelaksanaan kutipan cukai oleh British
-Balai-balai polis dibina untuk tujuan keselamatan
-raja dan pembesar melayu kehilangan kuasa
BAB 2
1.Gerakan Islah adalah gerakan yang didorong oleh Kaum Muda yang berusaha untuk
mendorong masyarakat Melayu supaya membetulkan pandangan mereka terhadap Islam
a.Senaraikan 2 tokoh yang terlibat dalam gerakan Kaum Muda
-Syed Sheikh al-Hadi
-Sheikh Tahir Jalaluddin
-Tok Kenali
b.Namakan 2 akhbar/majalah yang menjadi saluran perjuangan Kaum Muda
-Al-iman
-Neracha
-Idaran Zaman
c.Nyatakan dasar perjuangan KaumMuda dalam Gerakan Islah
-mendorong masyarakat Melayu membetulkan pandangan mereka terhadap Islam
-menjana ajaran Islam dari sudut dunia
-mengesa orang melayu supaya maju dalam ekonomi
d.Nyatakan 2 golongan yang menjadi sasaran kritikan Kaum Muda
-penjajah
-raja
-pembesar melayu
e.Apakah halangan yang dihadapi oleh Kaum Muda di negeri-negeri Melayu
-perlu mendapat kebenaran sultan
-risalah kaum Muda tidak dibenaarkan masuk ke negeri-negeri Melayu
-pengaruh Kaum Tua
2.Akhbar,majalah dan novel memainkan peranan yang pentingsebagai penggerak kesedaran
kebangsaan di Tanah melayu sebelum Perang Dunia Kedua.
-Warta Malaya
-Lembaga Malaya
-Utusan Melayu
b.Nyatakan isu-isu yang dibangkitkan oleh Majalah Guru
-pendidikan untuk anak-anak Melayu
-menyeru perpaduan di kalangan orang Melayu
-membaiki taraf hidup orang Melayu
c.Berikan 2 isu berkaitan wanita yang dibangkitkan dalam majalah Bulan Melayu
-perpaduan di kalangan guru-guru perempuan Melayu
-menggalakkan wanita mendapatkan pendidikan
-mendorong wanita menjaga kesopanan dan nilai-nilai Islam
d.Nyatakan 3 mesej patriotisme yang ditonjolkan dalam novel Keris Melaka
-semangat perjuangan menentang penjajah (portugis)
-menghargai sumbangan tokoh-tokoh Kesultanan Melayu Melaka seperti Hang Tuah
-mengunakan sejarah sebagai sumber inspirasi
3.a.Bagaimanakah dasar pentadbiran British di Tanah Melayu menjadi faktor pemangkin
nasionalisme 10m
-British menggalakkan kemasukan kaum imigran
-Dasar British menyebabkan ramai orang asing menentap di Tanah Melayu
-kemasukan imigran menimbulkan persaingan dengan penduduk tempatan
-orang asing menguasai ekonomi dagang
-seperti pelombongan dan peladangan
-orang Melayu kekal dalam ekonomi tradisional
-seperti penanaman padi
-pembukaan bandar-bandar baru yang lengkap dengan pelbagai kemudahan
-orang Melayu kekal di kampung yang serba kekurangan
-jurang sosial yang luas antara masyarakat Melayu dan orang asing
b.Huraikan isu-isu sosial yang dibangkitkanoleh akhbar-akhbar Melayu 10m
-memajukan pendidikan tinggi di kalangan orang Melayu
-menggalakkan pendidikan kepada anak perempuan Melayu
-menggesa orang melayu menghindari sikap negati
-seperti memilih kerja dan malas
-menggalakkan tabungan untuk pendidikan anak-anak
-mementingkan kemahiran tradisional
-seperti pertukangan dan kerja tangan
-mementingkan pendidikan bahasa Inggeris di kalangan orang Melayu
-memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi
-meminta taraf sekolah Melayu diperbaiki
-menyeru orang Melayu tidak meninggalkan pendidikan Islam
-menyeru supaya dikekalkan nilai-nilai baik Melayu