Monday, January 31, 2011

sejarah (soalan penting n jawapan) 2011

TING. 4
BAB 1.
1. Empat tahap utama zaman pra sejarah iaitu zmn Paleolitik, zmn Mesolitik zmn Neolitik n zmn Logam
   a. Nyatakan 3 ciri kehidupan masyarakat zmn Paleolitik     3m
      - hidup nomad
      - tinggal tepi sungai/tasik/dalam gua
      - hidup dalam kelompok keluarga
   b. Berikan 2 aktiviti ekonomi masyarakat zmn Neolitik      2m
      - bercucuk tanam
      - menternak binatang
   c. Namakan 3 alatan besi yang gunakan pada zmn Logam   3m
       - kapak gangsa
       - sabit
       - beliung
   d. Apakah sumbangan penting zmn Logam kepada perkembangan ekonomi     2m
       - penggunaan mata wang
       - sistem barter
       - penciptaan perahu
2. Tamadun Indus merupakan tamadun awal manusia yang memberi sumbangan yang penting  
    kepada peradaban manusia.
   a. Namakan 2 golongan masyarakat dalam Tamadun Indus   2m
       - pendeta
       - pedagang
       - petani 
   b. Namakan 2 bandar terancang dalam Tamadun Indus   2m
       - Mohenjo-Daro
       - Harrapa
   c. Nyatakan 3 ciri istimewa bandar terancang   3m
       - mempunyai bangunan pentadbiran
       - tempat mandi awam
       - bangunan berbentuk blok segi empat
       - tempat ibadat
   d. Nyatakan 3 faktor yang menyumbangkan pembinaan bandar tersebut      3m
       - ilmu geometri
       - sifat terbuka
       -teknologi pembakaran batu bata
3. perkembangan Dinasti Shang telah membawa banyak kemajuan dalam tamadun Hwang Ho.
   a. Siapakah yang menduduki lapisan atas dalam Tamadun Hwang Ho?                                2m
       - raja
       - pembesar
   b. Nyatakan konsep mandat daripada tuhan mengikut kepercayaan masyarakat Hwang Ho     2m
       - pemerintah yang direstui tuhan
       - mempercayai jika raja memerintah dengan adil rakyat akan makmur dan sejahtera
   c. senaraikan 3 kepercayaan yang diamalkan oleh masyarakat tersebut     3m
      - penyembahan roh nenek moyang
      - menyembah tuhan syurga
      - menyembah tuhan bumi
   d. senaraikan tiga sumbangan tamadun Hwang Ho dalam bidang pertanian.   3m
      - penciptaan cangkul
      - penggunaan batas dalam pertanian
      - peralatan pertanian daripada besi mengantikan kayu
4. a. Apakah keistimewaan Bandar Mohenjo-Daro dan Harrapa dalam Tamdun Indus     8m
       -merupakan bandar yang dibina secara terancang
       -terbahagi kepada dua bahagian
       -bahagian utama pusat pentadbiran
       -bahagian kedua kawasan perumahan
       -dibina berasaskan pengetahuan dalam geometri dan kesenian
       -bandar disusun berasaskan blok segi empat
       -blok segi empat dipisahkan oleh jalan raya yang lurus
       -sungai menghubungkan antara bandar
       -batu bata dihasilkan melalui pembakaran dengan suhu yang tinggi
   b. Jelaskan organisasi sosial yang terdapat dalam masyarakat Indus        6m
       -Terbahagi kepada dua golongan
       -golongan atasan 
       -terdiri daripada pendeta dan pedagang
       -golongan pendeta mengawal kegiatan masyarakat dan agama
       -golongan bawahan
       -terdiri daripada petani dan buruh
       -petani menjalankan aktiviti pertanian
   c. Jelaskan sumbangan Tamadun Indus kepada peradaban manusia         6m
      -memperkenalkan pembinaan bandar secara terancang iaitu Mohenjo-Daro dan Harrapa
      -kepakaran ilmu geometri, kesenian dan matematik
      -menghasilkan batu bata engan kaedah pembakaran suhu yang tinggi
      -mengadakan hubungan dengan tamadun luar
      -mewujudkan pertukaran teknologi
      -mengeksploitasi sungai Indus untuk kehidupan
5.a. Huraikan sistem pemerintahan yang diamalkan semasa Dinasti Shang dan Dinasti Chou dalam 
      Tamadun  Hwang Ho      10m
      Dinasti Shang
      -mengamalkan pemerintah beraja 
      -pengganti raja ialah saudara lelaki yang lebih muda atau anak lelaki raja
      -berkuasa di pusat pentadbiran
      -raja dibantu oleh golongan bangsawan
      -golongan bangsawan mentadbir wilayah masing-masing
     Dinasti Chou
      -raja Chou dibantu oleh ketua menteri
      -pentadbiran wilayah oleh pembesar feudal
      -raja mengikat pembesar melalui ikrar taat setia
      -pembesar diminta melindungi raja 
      -pembesar diberi hak sebagai ketua agama
    b.Jelaskan sumbangan Tamadun Hwang Ho kepada peradaban dunia hari ini     10m
       -pembinaan sistem pengairan
       -terusan dibina untuk mengairi kawasan pertanian
       -penciptaan cangkul dan sabit
       -penggunaan batas untuk pertanian
       -sistem pemerintahan monarki
       -gelaran raja kepada maharaja
       -sistem tulisan ideogram
       -pemujaan roh nenek moyang
       -mempercayai konsep yin dan yang 
       -konsep Feng Hsui
       -kalendar mengandungi 30 hari sebulan dan 360 setahun


                                                                            BAB  2

1 a. Nyatakan undang-undang bertulis pertama yang diperkenalkan di Rom     2m
       -Hukum Kanun 12
       -dikenali papan dua belas
   b. Berikan 3 prinsip yang terkandung dalam unang-undang Rom       3m
       -semua manusia sama di sisi undang-undang
       -seseorang tidak bersalah selagi tidak terbukti bersalah
       -keadilan terhadap setiap individu
       -hukuman berdasarkan bukti yang kukuh
   c. senaraikan 3 cabang undang-undang Rom    3m
      -undang-undang sivil
      -undang-undang rakyat
      -undang-undang natural
   d. berikan dua sumbangan penting Maharaja Justinian       2m
      -pembentukan sebuah empayar seperti Byzantine
      -memperkenalkan kod undang-undang Rom
2. a. Berikan 2 pusat perdagangan yang penting dalam Tamadun India       2m
       -Anga
       -Kalinga
       -Karusa
    b. Senaraikan 3 barangan yang diperdagangkan di pusat tersebut     3m
        -senjata
        -gading gajah
        -emas
        -berlian
    c. Namakan negara yang turut menjalin hubungan perdagangan dengan India         3m
        -Macedonia
        -Sri Langka
        -Asia Tengah
        -Asia Tenggara
    d. Apakah matlamat persatuan perdagangan ditubuhkan       2m
       -mengawal harga barangan
       -mengawal kualiti barangan
       -mengawal gaji pekerja
3.a. Siapakah yang dikategorikan sebagai golongan kedua dalam masyarakat China   2m
      -petani
      -artisan
   b. Nyatakan 3 golongan masyarakat China mengikut Confucius    3m
       -golongan sarjana
       -golongan petani
       -golongan tukang
       -pedagang
   c. Nyatakan sumbangan Shih Huan Ti dalam Tamadun China      3m
       -melahirkan empayar Dinasti Chin
       -berjaya menawan seluruh kerajaan kecil
       -menghapuskan kuasa golongan bangsawan
       -melantik gabenor untuk mentadbir
   d. Senaraikan 3 sumbangan China dalam perkembangan ekonomi       2m
       -memperkenalkan tenggala
       -menggunakan kolar kuda  
       -untuk menarik tenggala dan kereta kuda
       -kawasan bukit diteres untuk pertanian


   BAB 3


1. Cara-cara kedatangan pengaruh agama Hindu-Buddha ke Asia Tenggara
  • melalui golongan Brahmin atau pendeta
  • melalui pengambilan aspek-aspek kebudayaan India
  • X

   a. apakah yang dimaksudkan dengan  X dan Y    2m    
        -melalui golongan ksyatria/tentera
        -melalui golongan vaisya/pedagan
     b.apakah peranan golongan brahmindalam pertadbiran kerajaan awal Asia Tenggara   2m
        -penasihat raja
        -menjalankan upacara keagamaan
    c.apakah unsur yang digunakan bagi mengukuhkan kedudukan raja?  2m
       -mitos
       -lagenda
    d.candi yang terdapat di Lembah Bujang Kedah mempunyai 2 bahagian iaitu...    2m
       -vimana
       -mandapa
    e.namakan 2 epik yang mempengaruhi kesusasteraan klasik di asia Tenggara   2m 
       -Epik Ramayana
       -Epik Mahabrata
2.Pengaruh Hindu Buddha membawa perubahan dalam kehidupan masyarakat awal Asia Tenggara
   a.Terangkan kepentingan candi kepada kerajaan awal Asia Tenggara        8m
      -untuk memperingati peristiwa-peristiwa penting
      -memperingati orang-orang ternama sepeti raja/pembesar
      -bertujuan menonjolkan kemahiran kesenian
      -sebagai tempat ibadat
      -menjadi lambang kepercayaan agama seperti Angkor Wat (hindu),Borobudur(Buddha)
      -menjadi tempat menyimpan abu jenazah raja dan keluarganya
      -tempat penyimpanan  patung dewa utama
      -sebagai lambang kekuasaan raja
      -menjadi lambang ketaatan rakyat kepada raja
   b.Huraikan kepentingan bahasa sangskrit pada zaman kerajaan awal Asia Tenggara     6m
      -digunakan untuk merekodkan ilmu pengetahuan
      -untuk mencatat mentera dan jampi
      -dibaca dalam upacara keagamaan
      -memperkayaan perbendaharaan kata seperti dosa, pahla,duka dll
      -digunakan untuk menulis catatan pada candi dan monumen
      -untuk menulis pada batu bersurat seperti batu bersurat kutei di Lembah Bujang
     -melahirkan hasil kesusasteraan seperti puisi, prosa jawa dan Syair Negaraktagama
   c.Huraikan pengaruh Hindu-Buddha dalam pemerintahan kerajaan awal Asia Tenggara  8m
     -memperkenalkan sistem beraja di Asia Tenggara
     -ketua pemerintah digelar raja
     -raja dianggap keturunan dewa/bayangan tuhan
     -raja berkuasa mutlak
     -konsep orde kosmos iaitu negara dianggap satu alam semesta raja dan ibu kota sebagai pusat   
      alam
     -golongan brahmin adalah penasihat raja, mengetuai upacara keagamaan
     -bacaan ciri dalam upacara seperti angkat sumpah diadakan



TING  5


BAB 1

1. Kedatangan kuasa Barat telah membawa perubahan kepada sistem politikdi Asia Tenggara
    a. Senaraikan ciri umum sistem Birokrasi Barat di Asia Tenggara.      3m
       -penubuhan kerajaan pusat
       -Gabenor jeneral sebagai ketua pentadbir
       -pelaksaan pentadbiran melalui biro
       -pegawai barat sebagai ketua biro
    b. Nyatakan sistem pemerintahan di Filipina sebelum kedatangan penjajah  2m
       -terdiri daripada daerah-daerah kecil
       -diperintah oleh golongan datu
       -di Bahagian selatan wujudnya kerajaan Islam
   c. Nyatakan tugas-tugas Encomiendro dalam sistem Ecomienda yang diperkenalkan oleh   
       penjajah Spanyol di Filipina     2m                           
       -menjaga keamanan
       -mengutip cukai
       -mengkristiankan penduduk tempatan 
   d. Pada pendapat anda mengapa kita perlu mengelakkan negara kita dari dijajah     3m  
       -menjadi sebuah negara merdeka
       -memerintah mengikut acuan sendiri
       -mengukuhkan pembangunan ekonomi
2. a. British telah memperkenalkan 2 sistem pentadbiran di Tanah Melayu. Namakan kedua-dua   
        sistem tersebut    2m
        -sistem residen di Negeri-negeri Melayu Bersekutu
        -sistem Penasihat di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu
   b. Berikan 3 kesan penguasaan British di Burma tehadap sistem pentadbiran tradisional Burma   
       3m
       -dinasti Konbaung tersingkir
       -institusi raja berakhir
       - jawatan pembesar tradisional peringkat pusat terhapus
    c. Nyatakan 2 pembaharuan yang dilakukan oleh Raja Chulalongkorn dalam membantu 
        mengekalkan  kemerdekaan Thailand   2m
       -memperkenalkan Majlis Penasihat Rendah
       -memperkenalkan Kabinet Menteri 
    d. Berdasarkan pengetahuan sejarah anda,apakah tujuan penjajah melakukan perubahan 
        terhadap pentadbiran di asia Tenggara? 3m
        -mengukuhkan kuasa politik
        -mengurangkan kuasa pentadbir tempatan
        mengeksploitasi ekonomi tanah jajahan
3.  Perkembangan nasionalisme di Asia Tenggara terbahagi tahap pertama dan kedua
     a. Berikan 2 ciri gerakan tahap kedua    2m
         - bersifat radikal
         -menuntut kemerdekaan
     b. Namakan dua parti politik radikal di Indonesia pada tahap kedua     2m
         -Parti Nasionalisme Indonesia
         -Parti Komunis Indonesia
     c. Apakah tindakan yang diambil oleh Belanda bagi menghalang parti radikal itu?  2m
         -mengharamkan parti radikal
         -menangkap pemimpin parti radikal
     d. Nyatakan 2 isu utama yang menjadi fokus penjuangan tahap kedua di Thailand      2m
        -rasa tidak puashati terhadap kapitalis Barat dan orang cina
        -menggalakkan penglibatan penduduk peribumi dalamakitiviti ekonomi
     e. Berdasarkan pengetahuan sejarah anda apakah yang boleh dilakukan oleh generasi muda   
         sebagai menghargai perjuangan tokoh-tokoh kemerdekaan      2m
         -mengekalkan kemerdekaan negara
         -menguasai ilmu pengetahuan
4. a. Bagaimanakah dasar penjajahan Barat dapat membangkitkan gerakan nasionalisme di Asia 
        Tenggara?        8m
        -timbul perasaan tidak puashati rakyat
        -sistem birokrasi barat
        -rakyat tempatan tiada peluang dalam pentadbiran moden
        -rakyat tempatan terus kekal dalam ekonomi tradisional
        -dasar ekonomi penjajah
        -sistem Polo di Filipina
        -Sistem Tanaman Paksa di Indonesia
        -penindasan terhadap penduduk tempatan
        -dasar penjajah terhadap kemasukan imigran
     b. Bagaimanakah pengaruh agama dapat mencetuskan nasionalisme di Asia Tenggara    6m
        -agama berjaya menyatupadukan rakyat
        -menghadapi penindasan dan pengaruh agama kristian
        -kemunculan Gerakan Islah di Indonesia dan Tanah Melayu
        - penubuhan persatuan agama Buddha di Burma
        -agama alat perpaduan
        -penyatuan dunia Islam menentang penjajahan Barat
        -aagama Kristian menyatukan penduduk peribumi menentang Spanyol
     c. Jelaskan perkembangan pendidikan di Asia Tenggara yang mencetuskan nasionalisme   6m
        -sikap pilih kasih penjajah dalam menyediakan kemudahan pendidikan
        -mengutamakan sekolah yang menggunakan bahasa penjajah sebagai bahasa pengantar
        -memberikan pendidikan peringkat rendah kepada golongan elit dan penduduk bandar
        -di Indonesia anak golongan Priyayi diberi pendidikan tersendiri
        -sikap pilih Belanda untuk memecahkan perpaduan
        -memperkenalkan pendidikan sekular dan mubaligh di Burma
        -lepasan sekolah venarkular di Tanah Melayu sukar dapat pekerjaan
5. a. Terangkan perubahan pentadbiran oleh Belanda di Indonesia   10m
        -pentadbiran pusat
        -diketuai oleh Gabenor Jeneral
        -pentadbiran tempatan 
        -dikendalikan oleh pembesar tempatan dan diawasi oleh pegawai Belanda
        -penubuhan Jabatan Kerajaan
        -Jabatan Pelajaran dan Pertanian
        -penubuhan Dewan Tempatan
        -sebagai penasihat pentadbiran Belanda
        -tetapi tiada kuasa perundangan
        -penubuhan Volksraad
        -merupakan Majlis Rakyat
        -hasil desakan Sarekat Islam
    b. Huraikan perubahan pentadbiran Di Tanah Melayu semasa penjajahan British   10m         
        -British menubuhkan Negeri-negeri Selat (gabungan Melaka, Pulau Pinang dan Singapura)
       -Gabenor NNS merupakan pemerintah tertinggi
       -Residen kaunselor disetiap negeri bagi membantu Gabenor NNS
       -Sistem residen diperkenalkan di Negeri-negeri Melayu Bersekutu
       -sistem Penasihat di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu
       -tugas residen dan penasihat adalah menasihati sultan dalam pentadbiran kecuali agama dan    
        adat istiadat
       -sistem kehakiman Barat diperkenalkan
       -pelaksanaan kutipan cukai oleh British
       -Balai-balai polis dibina untuk tujuan keselamatan
       -raja dan pembesar melayu kehilangan kuasa 


BAB 2


1.Gerakan Islah adalah gerakan yang didorong oleh Kaum Muda yang berusaha untuk 
   mendorong masyarakat Melayu supaya membetulkan pandangan mereka terhadap Islam
  a.Senaraikan 2 tokoh yang terlibat dalam gerakan Kaum Muda
     -Syed Sheikh al-Hadi
     -Sheikh Tahir Jalaluddin
     -Tok Kenali
  b.Namakan 2 akhbar/majalah yang menjadi saluran perjuangan Kaum Muda 
     -Al-iman
    -Neracha
    -Idaran Zaman
  c.Nyatakan dasar perjuangan KaumMuda dalam Gerakan Islah  
     -mendorong masyarakat Melayu membetulkan pandangan mereka terhadap Islam
     -menjana ajaran Islam dari sudut dunia
     -mengesa orang melayu supaya maju dalam ekonomi
  d.Nyatakan 2 golongan yang menjadi sasaran kritikan Kaum Muda
     -penjajah
     -raja
     -pembesar melayu
 e.Apakah halangan yang dihadapi oleh Kaum Muda di negeri-negeri Melayu
    -perlu mendapat kebenaran sultan
    -risalah kaum Muda tidak dibenaarkan masuk ke negeri-negeri Melayu
   -pengaruh Kaum Tua

2.Akhbar,majalah dan novel memainkan peranan yang pentingsebagai penggerak kesedaran 
   kebangsaan di Tanah melayu sebelum Perang Dunia Kedua.
   a.senaraikan akhbar Melayu yang membangkitan semangat nasionalisme
      -Warta Malaya
      -Lembaga Malaya
      -Utusan Melayu
   b.Nyatakan isu-isu yang dibangkitkan oleh Majalah Guru
      -pendidikan untuk anak-anak Melayu
      -menyeru perpaduan di kalangan orang Melayu
      -membaiki taraf hidup orang Melayu
   c.Berikan 2 isu berkaitan wanita yang dibangkitkan dalam majalah Bulan Melayu
     -perpaduan di kalangan guru-guru perempuan Melayu
     -menggalakkan wanita mendapatkan pendidikan
     -mendorong wanita menjaga kesopanan dan nilai-nilai Islam
   d.Nyatakan 3 mesej patriotisme yang ditonjolkan dalam novel Keris Melaka
      -semangat perjuangan menentang penjajah (portugis)
      -menghargai sumbangan tokoh-tokoh Kesultanan Melayu Melaka seperti Hang Tuah
      -mengunakan sejarah sebagai sumber inspirasi


3.a.Bagaimanakah dasar pentadbiran British di Tanah Melayu menjadi faktor pemangkin 
      nasionalisme            10m
      -British menggalakkan kemasukan kaum imigran
      -Dasar British menyebabkan ramai orang asing menentap di Tanah Melayu
      -kemasukan imigran menimbulkan persaingan dengan penduduk tempatan
      -orang asing menguasai ekonomi dagang
      -seperti  pelombongan dan peladangan
      -orang Melayu kekal dalam ekonomi tradisional
      -seperti penanaman padi
      -pembukaan bandar-bandar baru yang lengkap dengan pelbagai kemudahan
      -orang Melayu kekal di kampung yang serba kekurangan
      -jurang sosial yang luas antara masyarakat Melayu dan orang asing
  b.Huraikan isu-isu sosial yang dibangkitkanoleh akhbar-akhbar Melayu           10m
     -memajukan pendidikan tinggi di kalangan orang Melayu
     -menggalakkan pendidikan kepada anak perempuan Melayu
     -menggesa orang melayu menghindari sikap negati
     -seperti memilih kerja dan malas
     -menggalakkan tabungan untuk pendidikan anak-anak
     -mementingkan kemahiran tradisional
     -seperti pertukangan dan kerja tangan
     -mementingkan pendidikan bahasa Inggeris di kalangan orang Melayu
     -memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi
     -meminta taraf sekolah Melayu diperbaiki
     -menyeru orang Melayu tidak meninggalkan pendidikan Islam
     -menyeru supaya dikekalkan nilai-nilai baik Melayu

No comments:

Post a Comment