BAB 7
1.a. Berikan 2 contoh undang-undang bertulis
-Hukum Kanun Melaka
-Undang-Undang Laut Melaka
-Undang-Undang Pahang
b.Terdapat 12 suku dalam Adat Perpatih.Berikan 3 contoh suku berkenaan
-Anak Acheh
-Anak Melaka
-Batu Helang
c.Namakan pengasas Adat Temenggung
-Datuk Ketumanggungan
d.Nyatakan 2 ciri perbezaan antara Adat Perpatih dan adat Temenggung
-perkhawinan
AP -dilarang berkahwin sesama suku
AT-bebas memilih pasangan asalkan tidak melanggar syarak
-harta
AP-anak perempuan diberi peluang mewarisi harta
AT-anak lelaki lebih diutamakan
e.Mengapakah kita perlu menjaga adat istiadat kita
-mengekalkan budaya bangsa
-menunjukkan indentiti bangsa berdaulat
2.a. Terangkan faktor perkembangan penyebaran Islam di asia Tenggara 6m
-kedudukan Asia Tenggara yang strategik
-menghubungkan antara China dengan India
-pelabuhan terlindung dari tiupan angin monsun
-mempertemukan pedagang dari pelbagai kawasan
-kekayaan hasil bumi
-para perdagang Islam berdakwah keseluruh rantau Asia Tenggara
b. Jelaskan mengapa agama Islam dapat diterima secara meluas di Asia Tenggara 8m
-kemurnian ajaran Islam
-Islam mengamalkan persamaan taraf
-pedagang Islam menunjukkan moral dan akhlak yang baik
-ajaran Islam mengandungi cara hidup yang lengkap
-peranan ulama dalam menyebarkan ajaran Islam
-pedagang yang menunjukkan sikap yang jujur dalam aktiviti perdagangan
-sikap mahmudah yang ditunjukkan oleh pedagang-pedagang Islam
-rakyat mengikuti agama Islam yang dianuti oleh raja
c. Bincangkan pengaruh Islam dalam kehidupan masyarakat Asia Tenggara 6m
-mengamalkan nilai-nilai Islam dalam kehidupan
-mengamalkan amalan bersalam
-memberi salam ketika berjumpa sesama Islam
-membaca bismillah /doa dalam setiap aktiviti
-penyerapan unsur-unsur Islam dalam kesusasteraan seperti
-Hikayat Nabi bercukur, Hikayat Bulan Berbelah
-memakai pakaian yang menutup aurat
BAB 8
1.Kedatangan Islam ke Tanah Melayu telah membuka lembaran baru dalam bidang pendidikan
a. Nyatakan 2 matapelajaran yang diajar kepada orang dewasa dalam pendidikan formal
-ilmu fekah
-usuludin
-hadis
b. Namakan 2 institusi pendidikan Islam yang dijalankan secara formal
-pondok
-madrasah
-istana
c. Senaraikan 3 ciri sistem pendidikan Islam di madrasah
-berdasarkan sukatan
-dilaksanakan secara kelas
-pendidikan mengikut tahap
d. Apakah tujuan sistem pendidikan pondok
-menyediakan pelajar-pelajarnya untuk bertugas menjadi guru
-berkhidmat kepada masyarakat
e. Berikan 2 bukti yang menunjukkan Sultan Mansur Syah berminat dengan pembelajaran Islam
-istana dijadikan pusat pengajian
-baginda mempelajari Islam daripada Maulana Abu Bakar
3.a.Apakah perkara yang diberikan penekanan dalam
i.pendidikan formal
-ilmu keagamaan dan pengajian al_quran
ii.pendidikan tidak formal
-nilai moral,adat resam,menjaga maruah dan sebagainya
b.Dalam pendidikan tidak formal pembelajaran disampaikan melalui cara seperti
-pendengaran
- penglihatan
-pemerhatian
c.Berikan 3 ilmu yang diajar dalam pendidikan formal
-ilmu fekah
-ilmu tauhid
-usuludin
d.Pada pandangan anda mengapakah generasi muda hari ini perlu berilmu
-menghadapi cabaran masa depan
-menjadikan masyarakat yang berdaya maju
3. Percukaian merupakan aspek penting dalam menjanaekonomi Kerajaan Melayu Melaka
a.Nyatakan jenis cukai yang dikenakan terhadap orang asing yang menetap di Melaka
-cukai diraja
b.Namakan barangan yang dikecualikan cukai di pelabuhan Melaka
-beras
-barang makanan
c.Nyatakan nama negara yang dikenakan cukai sebanyak 6% daripada jumlah barangan yang
dibawa
-India
-Tanah Arab
-Siam
d.Bagaimanakah Baitulmal berperanan sebagai institusi ekonomi dalam zaman Kesultanan
Melayu Melaka
-mengurus kutipan zakat
-mengeluarkan bantuan kepada yang memerlukan
-menyelengarakan harta kerajaan
e.Apakh larangan dalam Islam untuk mencari sumber rezeki yang halal
-menipu
-unsur riba
-menindas
4. Pendidikan merupakan aspek sosial yang sangat penting dalam masyarakat Melayu
a. Huraikan pendidikan tidak formal yang telah diamalkan oleh masyarakat Melayu sebelum
kedatangan Islam 10m
-merupakan pendidikan awal dalam institusi keluarga
-menekankan pengajaran nilai-nilai moral
-pembelajaran melalui pendengaran , penglihatan dan pemerhatian
-kanak-kanak mempelajari kemahiran melalui ibubapa
-menerusi pemerhatian dan latihan
-seperti bidang pertanian , perikanan dan pertukangan
-kanak-kanak diajar tentang hal keagamaan,kelakuan dan ada tresam
-pendidikan melalui bercerita
-menyerapkan nilai-nilai murni dan pengajaran
-melalui cerita binatanhg dan cerita jenaka
-kanak-kanak mempelajari patang larang dan adat istiadat melalui pergaulan
-melalui pantun, peribahasa,teka-teki dan pepatah
b. Jelaskan ciri-ciri sistem madrasah yang dilaksanakan di Tanah Melayu 5m
-pendidikan dilaksanakan mengikut sukatan pelajaran
-murid-murid di tempatkan mengikut kelas
-dijalankan mengikut tahap-tahap tertentu
-pelajar diajar dengan pengkhususan tertentu
-madrasah diawasi oleh mudir/gurubesar
-diseliakan oleh lembaga jawatankuasa kewangan daan sebagainya
c. Jelaskan fungsi istana sebagi pusat perkembangan ilmu pengetahuan 5m
-istana sebagai pusat pengajian agama
-Sultan Mansur Syah menerima pengajaran Islam daripada Maulana Abu Bakar
-istana menjadi tempat menyimpan buku-buku hikayat
-seperti hikayat Amir Hamzah dan Hikayat Muhammad Ali Hanafiah
-istana menjadi tempat pendidikan hal ehwal agama disamping hal pentadbiran dan politik
No comments:
Post a Comment